Kaunseling adalah satu
proses menolong dimana klien, sama ada menerima perkhidmatan kaunseling secara
sukarela mahupun dirujuk oleh penyelia masing-masing disebabkan prestasi mereka
yang merundum di tempat kerja. Menurut KUKUM, kaunseling merupakan satu proses
perhubungan menolong yang sistematik yang berasaskan prinsip psikologi yang
dilakukan oleh kaunselor professional bagi menghasilkan perubahan, perkembangan
dan penyesuaian peribadi klien yang menyeluruh secara sukarela sepanjang hayat
berlandaskan etika kaunseling yang ditetapkan seperti yang telah ditetapkan di
dalam Akta Kaunseling 1998. Perkhidmatan kaunseling adalah salah satu cabang
psikologi gunaan dimana klien (orang yan ditolong) diperkasakan untuk berdaya
tindak terhadap situasi kehidupan, mengurangkan tekanan emosi, melakukan
aktiviti pembangunan diri, mempunyai hubungan manusia yang bermakna, dan
membuat keputusan yang berkesan (Welfel & Patterson; 2005 dalam Rohany
Nasir ;2008).
Personaliti dan
pembawakan seorang kaunselor adalah penting dalam melaksanakan tugas dan dalam
memberikan perkhidmatan kaunseling yang terbaik kepada klien. Menurut Gibson
dan Mitchell (2003) di dalam Sapora Sipon (2009) menjelaskan faktor-faktor
membawa kepada keberkesanan kaunseling dan kaunselor bergantung kepada beberapa
faktor seperti berikut:
a) Personaliti dan latar
belakang kaunselor
b) Pendidikan formal
yang diterima oleh kaunselor itu sendiri
c) Kebolehan kaunselor
dalam melibatkan diri di dalam aktiviti kaunseling yang bersifat professional
seperti pendidikan berterusan, penyeliaan dan perundingan.
Memiliki pendidikan yang
formal sahaja tidak cukup dalam melaksanakan tugas sebagai seorang kaunselor.
Perwatakan serta personaliti yang dapat menonjolkan keaslian (genuine) memiliki
jati diri dapat membantu klien dalam menyelami perasaan dan isu-isu semasa yang
dihadapi klien. Tidak dinafikan ada sesetengah kaunselor memilih untuk
menonjolkan sesuatu yang bukan daripada personaliti demi memenangi hati klien
dengan merekacipta suatu persona di mata klien. Sikap yang ditonjolkan
selalunya adalah di dalam bentuk mekanistik (atau a.k.a robotic) ini akhirnya
dapat dikesan klien dan akhirnya menyebabkan tertimbulnya perasaan kurang
percaya dan syak wasangka akan kredibiliti kaunselor dalam menjaga kebajikan
mereka khususnya isu kerahsiaan (confidentiality). Terdapat juga sesetengah
pihak yang bergelar kaunselor ini bersikap jauh beza sekali dimana rakan
sekerja tidak dihormati sebagaimana yang sepatutnya berbanding dengan sikap
penerimaan tanpa syarat yang ditonjolkan di hadapan klien. Jadi mana satu sikap
yang betul? Inilah persoalan yang bermain-main di fikiran bukan sahaja klien,
malah rakan sekerja yang bekerja disekeliling kaunselor. Sikap tidak konsisten
yang telah ditonjolkan inilah yang boleh mengakibatkan kaunselor kehilangan
kredibilitinya secara tidak langsung. Dengan ini, penulis menasihatkan para
kaunselor untuk mengaplikasikan personaliti mereka sebagai individu yang unik
dan terus menerus belajar untuk mengembangkan kemahiran dan potensi diri yang
sedia ada di tempat kerja masing-masing baik bersama dengan klien, rakan
sekerja mahupun bersama keluarga. Bukanlah niat penulis untuk memburukkan
mana-mana pihak, tujuan penulisan artikel ini hanyalah untuk mengingatkan
kaunselor supaya melaksanakan tugas dengan integriti dan dengan keaslian yang
tersendiri.
Rujukan
Rohany Nasir. (2008). Kaunseling Kerjaya:
Anjakan Daripada Konvensionalisme. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia:
Bangi, Selangor
Wan Saniah Wan Yahya. (n/d). Apa itu kaunseling?
Diambil Pada 11 Jun 2011
http://dspace.unimap.edu.my/dspace/bitstream/123456789/7495/1/Apa%20itu%20kaunsel
ing.pdf.Unit Kaunseling KUKUM: Kuala Lumpur
Sapora Sipon. (2009). Ciri-Ciri Kaunselor Yang
Efektif. Diambil Pada 11 Jun 2011 di
http://www.scribd.com/doc/4661564/Ciriciri-kaunselor-yang-efektif.
Universiti Sains Islam Malaysia; Malaysia
No comments:
Post a Comment
Terima kasih banyak kerana sudi meluangkan masa membaca dan memberi komen di dalam blog ini :)
Take care and have a nice day